Total Pageviews

Tuesday, December 6, 2011

Anugerah

Sejak ketiadaan ana, yah nampaknya senang diurus.  Tak meragam langsung. Kalau yah mengamuk pun sekejap saja.  Sekali pujuk, yah lembut hati.  Seminggu sebelum ana buat hal,yah kerap benar buat perangai yg kadang2 .....bukan kadang2 tapi selalunya menguji kesabaran sesiapa saja.  Nampaknya yah macam faham situasi kini, yah seolah mengerti kerisauan dan kekalutan kami.  Yah seolah dapat membaca isi hati ana tempoh hari, tapi dia tak mampu bercakap dan beritahu kami apa yg ana akan buat.  Jadi, dia pun buat perangai yg kami tak tahu mungkin itu cara yah nak beritahu kami sesuatu.

Yah sekarang 'baik' dan ikut kata.  Tak payah mama nak pujuk2 ke tandas.  Sekali mama ajak, yah terus ikut.  Kadang2 dia seolah-olah cuba berinteraksi dgn mama.  Kalau mama sibuk di dapur, yah setia 'menemani'....memerhatikan setiap tingkahlaku mama.  Kalau mama tegur, yah akan 'bercakap-cakap' dan kadang2 tergelak-gelak.  Sekali fikir, yah sebenarnya adalah ANUGERAH ILAHI.....untuk kami.  Anugerah yang Allah amanahkan untuk kami jaga dengan baik.  Mungkin yah ada kelebihan yg tersembunyi.  Teringat cerita aruah mak, dulu masa kami tinggal di Kota Tinggi dan Muar, kalau yah sebut2 nama kami, tak lama kemudian kami akan balik kampung.  Yah macam tau ada anak menantu mak yg nak balik.
 
Kalau mak nak kemana-mana, yah akan meragam kalau ada sesuatu akan berlaku hari itu.  Jadi, mak tak jadi nak keluar rumah.  Contohnya, mak nak ke bandar Melaka, mak nak siapkan yah sbb nak bawak yah sekali.  Tapi yah mengamuk dan tak mau dipujuk.  Rupanya hari tu ada orang jauh yg nak datang ke rumah mak.  Banyak kebetulan yg berlaku, yang kadang2 kami terfikir akan 'kelebihan' yah itu.

3 comments:

notie said...

Mungkin kut... sebab setiap manusia ada kelebihannya cuma kita sebagai manusia biasa kita tak faham disebalik setiap kejadian.

Apa pun rasanya ko kena lebeh memahami yah tu bagaimana supaya ko lebeh memahami apa maksud disebalik setiap tindakannya. Mungkin dengan lebeh memahami ko boleh ada gerak rasa dgn setiap perbuatan Yah. Dari situ mungkin lebeh tahu perilaku dan perbuatannya.

Dah lama ko jaga dia walaupun kadang menguji jiwa dan raga tapi lama kelamaan ko mungkin akan sayang kat Yah tu. Sebab tu rasa berat hati nak hantar ke penjara tu. Kan?

notie said...
This comment has been removed by the author.
mama aini said...

kita mmg bole faham dia....dia yg tak fhmkan kita......'angin' dia pulak ikut citarasa dia, tak kirala siang ke malam.....kalau ko nak tau, ko tgk bdk kecik umur setahun, mcm tulah yah......bdk kecik umur cam tu mana fhm kita, kita pun kdg2 susah nak fhm dia...itu yg aruah mak mentua aku selalu kata dia ada baby..