Total Pageviews

Thursday, June 2, 2011

LOMBOK LAGI

Saban hari ada saja berita tentang Lombok. Apa itu LOMBOK? Lombok kalau dlm bahasa nenek moyangku membawa maksud CILI atau LADA dan ada orang sebut CABAI. Apa istimewanya LOMBOK ni sehingga ia disebut org hampir setiap hari? Yang pasti LOMBOK itu sendiri punya rasa yg tersendiri; pedas, berapi, menyengat dan segala istilah yg sewaktu dgnnya.
Oleh kerana rasa LOMBOK yg tersendiri ini, ramailah peminat2 tersendiri juga. Peminat2 itu pula adalah anak2 gadis yg terpesona dgn aura LOMBOK. Terkini, janda pun jadi mangsa LOMBOK. Apa nak jadi..........! Ketika diulit cinta LOMBOK, mereka tidak terasa kepanasan dan kepedasannya.
Selepas mengikut cinta hati LOMBOK, melihat dan merasai sendiri kepayahan hidup di sana, barulah segala rasa panas, pedas dan menyengat itu dirasai. Hidup terasa payah, terpaksa menempuh gelombang berapi, beranjau dan berduri. Ketika ini, pantun kasih sayang mereka dulu yg bunyinya...

Nasi lemak buah bidara,
Sayang selasih hamba lurutkan;
Tinggal emak tinggal saudara,
Kerana kasih hamba turutkan.

Pantun cinta, kasih sayang ini sudah tidak lagi bererti. Ibubapa dan saudara mara yg dilupakan dulu bukan saja kembali diingati, malah dibebankan sekali lagi. Ibu dan bapa terpaksa meminta belas ihsan orang lain supaya anak yg mengikut kata hati ini tidak terbiar mati, tetapi usaha mesti dilakukan untuk membawa mereka pulang.
Mengapa agaknya cinta gadis2 kita begitu murah? Bukan tiada jejaka sebangsa, tetapi mungkin kerana jejaka2 kita pula sudah semakin pupus dek sering berulang ke kampus serenti.
Entahlah, yang pasti kita sering mengambil mudah isu2 sebegini selagi tidak terkena batang hidung sendiri. Sesuatu perlu dilakukan supaya tidak ada lagi gadis2 belasan tahun, ataupun para janda terjerat dalam cinta sepedas cinta LOMBOK.
Bukan mahu merendah-rendahkan jejaka LOMBOK, tetapi kita wajar lebih berhati-hati. Mungkin bukan semua cinta LOMBOK itu pedas dan palsu. Mungkin ada yang indah dan manis tetapi kita harus mengambil iktibar dari tragedi LOMBOK ini agar ia tidak lagi berulang. Nenek moyangku dulu pun berasal dari negara sama dengan LOMBOK tetapi alhamdulillah semuanya indah.

No comments: