Total Pageviews

Monday, June 6, 2011

Perjalananku

Kembali dari ziarah ke rumah Cikgu Bedah, mama asyik terkenang-kenang perbualan kami dgnnya. Banyak pesanan2 yg dititipkan kepada mama dan kawan2. Antaranya, jaga diri walau di mana kita berada.........ye, memang nampak mcm pesanan remeh tetapi besar dan mendalam maknanya utk dihayati.

Mengimbau kenangan demi kenangan, rasanya tak cukup ruang blog ini utk mama tuliskan. Mama akan cuba tuliskan cerita2 kenangan mama itu perlahan-lahan, biar bertatih tetapi pembaca tidak letih, biar lambat asalkan hati tertambat...

Mama bukan anak org senang. Mama hanya budak kampung yg kecil, comot dan nampak mudah utk dibuli. Ye, memang mama sering kena buli sejak mama di darjah 1 lg. Waktu itu, mama memang lembik [lemah, lemau dan yg sewaktu dengannya]. Kawan mama Rohana dan Noriza sering ugut wang poket mama yg cuma 10 sen tu..Dulu [1973], nilai 10 sen amat besar utk seorg anak kampung mcm mama. Boleh beli roti belah atau sepinggan nasi lemak. Oleh sebab takutkan mereka, mama selalulah beri 10 sen itu kpd mereka. Mama terpaksa berlapar sepanjang hari. Lama-kelamaan keluarga mama dpt tahu. Abang ngah mama jumpa budak2 tu..sejak itu tak de lg mama kempunan 10 sen. pada 1978, mama dianugerahi 'Murid Terbaik. walhal taklah meletup pun kepandaian mama, cuma sbb mama bdk kampung yg bersaing dgn budak2 kampung lain dr segi pelajaran.

oleh sbb mama murid terbaik kononnya, mama dpt tawaran ke SMSAB [SABGS] dan terpaksa tinggal di asrama. Budak kampung yg kecil, comot dan lemau ini melalui satu lgcatatan perjalanan. kali ini di asrama yg penuh kenangan...................................................bersambung.

No comments: