Total Pageviews

Wednesday, September 4, 2013

Buat baik - cerita 1


Buat baik berpada-pada.  Kenapa ye org tua2 dulu, org2 bijak pandai dulu2 pesan macam tu..bukankah sewajarnya buat baik itu berterusan dan selalu diamalkan.  Kenapa agaknya kena berpada-pada? Beringat-ingat untuk apa ye?
 

Ada kebenarannya juga kalau kita terlalu baik ni.  Kita mudah di perkotak-katikkan, kita mudah dipermainkan, mudah kena buli, mudah disakiti.  Betul ke?  Contoh paling mudah kalau seorang gadis ‘baik’ benar dgn kekasihnya. 
 
Semua yg sang kekasih minta, ditunaikan.  Sanggup tinggal emak tinggal saudara kerana kekasih.  Akhirnya banyak yg merana.  Ada yg ditinggalkan selepas madu dihisap, ibarat kelapa ditebuk tupai, habis semua isi yg tinggal hanya hampas dan tempurungnya. 
Lebih malang lagi kalau kena tinggal setelah perut ‘berisi’.  Si gadis tiada tempat mengadu.  Si teruna hilang entah ke mana, tak dapat dikesan.  Ibubapa, saudara-mara semua dah buang dia.  Akibatnya jadilah apa yg selalu terjadi.  Bayi dibuang merata-rata.  Si gadis akhirnya meringkuk di penjara sedang si jantan terus lepas dan selamat.  Kalau keluarga yg masih sayang dan perihatin, mungkin segera si gadis dihantar ke rumah perlindungan atau Sekolah Harapan yg dah wujud di Jasin.  Sekurang-kurangnya, si gadis dpt belajar dan memperbaiki diri.

Sewaktu di maktab perguruan dulu, ada seorang kawan nama panggilannya Wai.  Dia ni lemah lembut cantik orangnya.  Dia berkawan baik dgn mama.  Rapat jugalah.  Dimana ada mama di situ ada Wai.

Masuk semester tiga, ada seorang kawan sekelas namanya Man.  Man selalu usik Wai.  Mula2 Wai lemas juga.  Mama ni jadi mcm posmen dia.  Hari2 Man kirim salam padahal sekelas.  Di kelas, pantang Wai hilang sekejap dari mata, pasti Man akan buat edisi siasat, soal mama mana Wai pergi.  Hish, takkan ke tandas pun tak leh kot.

Oleh sebab hari2 kena usik, kena sakat, hati Wai cair juga.  Diterimanya salam cinta si Man.  Bermulalah babak2 yg melemaskan hidup mama.  Mana tidaknya, setiap kali nak dating, nak keluar ke mana-mana dgn Man, pasti mama jadi tiang lampunya.  Yelah, ibarat sepasang kekasih bermesra di bawah tiang lampu....tiang lampu tu mama lah. 
Si Wai akan berusaha bersungguh-sungguh mintak mama temankan dia setiap kali nak keluar dgn Man.  Mama malu juga jadi ‘mak sibuk’ ni.  Selalunya mama tak nak temankan dia.  Tapi Wai akan merayu, menangis mintak belas ihsan mama.  Dia akan buka loker mama, keluarkan baju, gosokkan utk mama pakai.  Dia pegang, tarik2 tangan mama ni mintak tolong.  Bila tengok kawan menangis merayu, mama tak sampai hati.  Temankan juga.  Merata la tempat kami redah kat KL tu.  Naik BMW [bas mini wilayah], pergi dari satu taman ke satu taman.  Kalau duduk di bangku, mama akan duduk sebelah Wai.  Masa tu dia lupalah sekejap yg mama ada sebelah.  Diorang bercerita, bermadah seloka sampai tebal juga bulu telinga mama... nak muntah pun ada dgr diorang bercintan-cintun.

Nak jadi cerita pada semester ke empat, Wai tiba2 berubah.  Jadi pendiam yg amat.  Dia Cuma bercakap dgn Man saja.  Kemana pun dah berdua saja.  Rupanya diorang dah bernikah senyap2.  Sikit pun tak beritahu ‘tiang lampu’ yg sebatang ni.....itupun mama tahu dari mentor [pensyarah] kami yg ingin berjumpa mama sebab masa tu Wai dan Man tak dtg kelas.  Kebetulan juga kawan2 sekelas pernah ternampak Wai dan Man balik sama dan ke rumah yg sama.  Oleh sebab kami kononnya tak ingin diorang buat maksiat, kami rujuk pd mentor kami.  Dari situlah rahsia mereka terbongkar. 
Kesian betul mamakan...mentor kami mintak kami semua rahsiakan sebab peraturan maktab waktu itu tidak membenarkan pelatih2 berkahwin.  Esoknya Man datang kelas tanpa Wai.  Wai tak sihat ‘terkena buatan orang’.   Dua semester itu berlalu tanpa komunikasi antara kami dgn Wai atau Man.  Waktu graduasi, kami kawan2 sekelas bangga juga terima sijil perguruan , ada yg cemerlang ada yg kepujian.  Dihari graduasi itu, Man dan Wai tak dtg.  Dalam kelas kami hanya Man dan Wai yg lulus biasa.  Lepas tu kami terus ‘lost contact’.  

Moral of the story: Sudah dapat gading bertuah, tanduk tidak berguna lagi.  Sudah dapat bernikah, ‘tiang lampu’ pun tak pakai lagi.  Terus dilupakan sampai ke hari ini.  Ingat ‘sitiang lampu’ nan sebatang ni tak de perasaan ke..?

2 comments:

notie said...

Alahaiiii sian sitiang lampu tapi cahaya lampunya sentiasa menerangi kegelapan malam.

Aku pun ada pengalaman macam tu tapi yang bestnya si lelaki tu rupanya nak takel aku dulu melalui akak serumah. Akak serumah ni pulak tak sampaikan salam tapi suruh dia call sendiri. Agaknya tak berani dia senyap je. Entah macamana ada seorg makcik tu yg rekemenkan mereka berdua dan port dating rumah makcik tu.

Ada sekali tu aku terserempak mereka berdua balik bersama-sama tapi bila di tanya si polan tu tak ckp apa pun malahan bagi alasan saje je.

Pecah rahsia nak bertunang semasa hantarkan si polan tu balik kg semasa menunggu bas sampai, ada org kampungnya yang tanya. Masa tu aku rasa macam nak nangis sebab member baik sebantal sehati sejiwa boleh tak cerita tapi org lain yang sampaikan. Dia berubah muka sebab dah pecah rahsia tapi still tak ckp dgn aku.

Bila dah pecah rahsia mereka berdua bertunang, akak serumah aku baru pecahkan rahsia yg si lelaki tu penah usha aku. Lorrrrr patutlah member aku tu tak cerita agaknya dia takut aku rampas pakwe dia.(Dia berumur sikit daripada aku masa tu) Padahal aku tak tahu kisah pun kalau si jantan tu ada hati kat aku dulu sebelum si dia.

Lagi pun pada aku si jantan tu tak gentlemen sebab berani belakang je. Dan sememangnya jodoh mereka sesuai sebab pemikiran dan perangai pun sama. Itu sebab Allah menjodohkan mereka.

Tapi after mereka berdua kahwin dan menyewa berhampiran dgn rumah sewa aku, nak jejak rumah mereka pun aku fikir beribu2 kali sebab terasa di tikam dalam persahabatan. Lama-lama aku terus tak geng dia lagi walaupun dia teringin nak tahu cerita kisah cinta aku. hahahahaha

Sorilah ya sekali ko carikkan kepercayaan aku berjuta kali tak percaya lagi.

Sebenarnya masa tu aku muda lagi jadi bunga sedang berkembang mekarlah. Manakala si polan tu dan akak serumah aku dah berusia jadi mereka jeles dan takut kalau aku lebeh dulu daripada mereka. Padahal mereka lupa jodoh itu semuanya ketentuan Allah.

Apa pun semua itu memori daun pisang semasa aku kat Segamat. Kalau diingatkan balik cerita cinta aku masa zaman nakal huh memang banyak tapi itu semua kenangan dan sejarah lama.

mama aini said...

hmmm..........memori daun pisang ye? betul tu notie, tak jantanman [gentleman] la tak berani berterus terang. yg si member ko pun tak patut la potong line...mcm2...sabo jelah. Allah lebih tahu siapa yg sesuai utk kita.

mmg kalau dah rasa tertikam tu kita rasa sakit semacam. walaupun hati ingin melupa dan memaafkan, kesan luka tu tetap kekal sampai bila2...tu yg berat hati nak ke rumah dia tu kan..

hati kdg2 tertanya, kenapa dia ni kwn dgn aku ek? betul ke dia kawan aku? jawapannya ada pada diorang...