Total Pageviews

Thursday, October 13, 2011

baran........

semalam, on the way ke sk air keroh utk sesi mesyuarat keempat, mama pandu keta sambil dgr radio hotfm...topik pagi tu tentang perngorbanan...mama terharu betul dgr citer pengorbanan seorg kakak yg ketika itu baru 12 tahun tapi dah kena berhenti sekolah dan jaga adik2 seramai 5 org....siap masak lagi dan uruskan adik2 sekolah...smua tu sbb mak dan ayah berpisah.  Kakak tu tinggal dgn ayah...terpaksa dia ambik peranan sebagai mak kpd adik2....at the end, kakak lambat kawin, kawin selepas semua adik berjaya dan bekerja.....yg bercerita ni ialah adik dia, berjurai air mata mata bila dgr si adik tersedu2 di corong radio kerana sebak ketika menceritakan kisah pengorbanan kakaknya....besar sungguh pengorbanan kakak tadi......pengorbanan mama skrg tak de sebesar mana kalau nak dibandingkan dgn citer tadi...

mama balik petang....lebih kurang jam 5.40 baru sampai rumah....agak letih, lalu mama manjakan diri lepak2 di sofa.....tetiba mama terdgr bising2 suara abang dan abah di luar rumah...masyaallah, diorang bergaduh besar....[************************]tetiba je abah naik angin dan tengking2 abang.....abang pun baran juga...dah, jadi hal sama2 marah..habis semua diungkit.......puas bertekak, abah tetiba halau abng..abah suruh abg keluar dr rumahnya.....mama terkedu....masa kejadian, anak2 ada..diorang semua terdiam ketakutan sbb abah mmg marah gila....sampai nak bertumbuk ngn abang....yg tak sedap, ana pun ada sama..pucat muka ana...ana cuba tenangkan abah, mama cuba pujuk abng.....bila dua tiga kali abah ckp benda yg sama, halau abg lg.......abang suruh mama kemas barang2.....mama panik, mama call cah citer apa yg berlaku...

mlm....ani balik..menangis ani pujuk kami....abg dah kecil hati sgt...apalagi mama...kami dah tawar hati.....selama ini rupanya apa yg kami buat, abah tak pernah pandang......maklum, abg bukan anak kesygn dia...mama marah kat abg...dah tau abah baran, nape lawan lg....apa2 pun, abg dah mintak maaf kat abah sbb berkasar..abg dah sujud kat kaki abah....tapi rasa kecewa abg tetap ada....lebih2 lagi mengenangkan hari ini genap 3 bulan mak tinggalkan kami...

mlm tu, kami tak boleh tidur.....sakit kepala mama siang tadi mengenangkan hal kami dan abah......mama rasa jiwa abah kosong...dulu masa mak ada, abah ada jgk kawan berckp dan bergaduh.....mama tak salahkan abah, abah tetap abah...abng sebagai anak kena mengalah....

pg td, abg suruh anak2 kemas brg sikit2....nak beransur pindahkn semula brg ke rumah kami...abg kata menyesal tak jadi buat rumah, menyesal balik kg....

tengahari, balik dr sekolah, mama terus balik kerumah kami...mama suruh ariff masak nasi, mama dah beli lauk di kantin....tah nape, mama rasa nak lari dr semua ni......sampai rumah, mama tengok motor abg ada,,,rupanya abg dah balik awal sbb rasa tak sihat....

jam 3 ptg, mama ajak abg jalan2....abg setuju...on the way, mama cadangkan kami ke rumah mak cik pah....mama nak abg mengdu dan mintak nasihat mak cik pah....wajarkah kami tinggalkn abah......wajarkah kami pindah balik rumah...mama tak mau, org salahkan kami kalau apa2 hal berlaku pd abah...ini keputusan besar, bukan main2....memanglah kalau nak ikut hati yg sakit, patut kami dah belah mlm td jgk...tp mama serba salah.....

di rumah mak cik pah, kami citerkan semuanya.....kemudian bermulalah sesi motivasi....mak cik pah mmg pandai beri kaunseling, berjurai2 air mata kami dibuatnya....mak cik pah mintk kami sabar...ini dugaan berat yg Allah nak uji.......setan dan iblis mmg suka kita berpecah-belah....anak tetap anak, bpk tetap bpk.....anak kena mengalah walau apa situasi pun....abg menangis....berat betul tekanan abg...mak cik pah nasihat kan mama supaya kuatkan hati...mama kena jd mcm tukang jahit....tampalkan kain yg koyak, jgn ditambah lg koyak pd kain.....mama yg kena main peranan utk satukan balik anak dan bpk....mama kena berperanan utk ingatkan abg selalu ttg tggjwbnya sebagai anak.....tp pak cik aim pun tak salahkan kami....katanya abg mungkin boleh terima....mama ni menantu tentu lg kecewa lg kecik hati...mendengar kata pakcik aim, air mata mama semakin laju....mak cik pah bg tips dan petua.....dia suruh kami bacakan fatihah utk abah setiap kali lps sembahyg..insyaallah hati abah lembut, hati kami pun sama....

keputusannya, jgn pindah dulu.....kena jaga abah, kena jaga yah....biarlah abah pandang ke tak pandang, yg penting hati kami ikhlas....abg anak yg bertggjwb....mama masih ingat dulu ketika abg ajak mama pindah balik kg..alasan abg sbb abg anak sulong, kalau mak dan abah tak de, abg dan mama yg kena jaga adik dia, yah.....mama reda sajalah...insyallah...tak sangka pulak nak jadi mcm ni...ya Allah, beratnya dugaan-Mu.....










4 comments:

notie said...

Ya allah aini...banyaknya dugaan yang melanda. Orang tuakan kadang cakap tak fikir hati anak-anaknya. Tapi bila fikir balik sejahat dan seteruk mana pun dia tetap orang tua kita, terpaksalah terima. Berdoa je lah semuga Allah beri hidayah dan kesedaran bahawa anak-anaknya sahaja yang dapat membantunya bukannya orang lain.

Aruah MIL akak aku dulu pun macam tu juga mulut memang laser tapi akak aku tetap jaga dia dan nasib baik abang ipar aku ok. Berkat kesabaran akak aku bila anak pertama aruah MIL halau dia dari rumah lama sebab nak buat rumah baru akak aku yg jaga dia bila aruah MIL akak aku mula jatuh sakit dan dia yang membela sehingga meninggal di rumah akak aku. Masa tu aruah MIL akak aku baru tau siapa menantunya yang baik dan siapa hanya nak hartanya. Al fatihah.

Sabar lah ya semuga Allah beri hidayah pada FIL ko. Amin

mama aini said...

tq not....sampai hari ni pun laki aku masih kecik hati n kecewa ngn abah dia....sebenarnya mcm2 makian dan sumpah seranah FIL aku...aku tak citer kat sini..very snsitif dan aku rasa kalau aku citer pun ko mesti tak percaya.....laki aku kata dri kecik sampai umur dia 48 th skrg, tak pernah dia rasa FIL aku bangga n hargai dia...semua yg dia buat salah..puncanya sbb laki aku selalu nampak apa yg abah dia buat kt aruah mak dia masa dia kecik2 dulu...mcm dlm drama la jgk..anak tengok bpk dera mak, anak marah..lwn bpk dia...akibatnya, bpk dendam kt anak sampai ke tua...tak pyh la aku citer in detail...aku malu.laki aku pun kata dia malu kat aku sbb aku dpt keluarga yg haru-biru...skrg ni aku serba salah..laki aku dah tak nak makan minum kat rumah ni lg sejak perisriwa tu....dia cuma balik rumah ni mlm je.....itu pun mujur dia balik...mulanya dia suruh aku je dok rumah FIL aku, dia dok rumah sendiri...aku kata aku bukan bini bpk dia! aku ni cuma kesian kat FIL ngn yah....ani pun tk bg aku keluar.....cah lak kat bandung..aku ingat cah akan batalkn trip ke bandung tu, tp nampaknya dia mcm tak kisah ..apa nak jd jadilah...FIL aku pun patut bukak mata n minda dia...anak2 dia tak nak n tak sempat jaga dia...tak pasl2 aku ni menantu dia lak yg jaga dia..aku confius tau...aku bukan menantu pilihan atau kesayangan...kalau aku ingat2 kisah2 dulu waktu aku baru jd menantu dia, aku rasa nak angkat kaki je tau...tapi aku masih cuba jg sabar...itupun sbb mnegenangkan ani, makcik pah dan kaum kerabat yg lain yg mmg mengharapkan bantuan aku.....patutla susah sgt nak cari org jg yah dulu rupanya org kg dah masak beno ngn FIL aku...ana bukan org kg ni...tu yg dia terkejut sgt, nasib baik tak mintk berenti kerja..kalau tidak.................tak tau la aku...

Nor Khanifah Anee said...

Aini...besar dugaan ko ya Aini....sedih dan sayu bila aku baca coretan ko ni...Aku sekadar simpati dan aku harap ko akan terus tabah harungi dugaan ini...Yg. penting selagi FIL ko masih ada ni...ko jagalah mana yg. patut...selagi dia sihat ni... ALLAH saja yg. balas segala apa yg. ko lakukan...Moga ko, suami dan anak2 terus mendapat rahmat dan bahgia selalu...Macam aku FIL dan MIL aku dah x de...kadang2 rasa kehilangan...lebih2 bila balik Kg.
Allhamdullilah Emak dan abah aku masih ada...tapi kadang2 kerana dik tugas aku abaikan jugak tanggungjawab aku....Ko sabar ya Aini...Ada hikmah disebalik apa yg. ko tempuhi ini.Ko bantu mana yg. bole kat suami ko supaya hubby ko x terusd membenci FIL ko tu... YG aku pelik tu kenapa dia sayang sgt. dgn Si Cah tu...Dia anak ke berapa Aini? kEJE APA?MMG. dia byk. lepas tgn...Tapi biarlah dia dgn. dunia ia Aini. Satu hari nanti mesti dia menyesal...OK Aini moga ko terus ceria selalu....dan aku doakan ko sekeluarga terus bahgia....Sayang selalu dari teman setia mu ....

mama aini said...

terimakasih norkh....aku rasa mcm satu kelegaan bila kwn2 beri motivasi dan kata2 semangat mcm ni...apa2 pun kehidupan perlu diteruskan