Total Pageviews

Sunday, June 24, 2012

nostalgia

hmm...tinggalkn cerita K dan L....semoga mereka terus kekal bahagia ke akhir hayat....

lebih kurang tiga minggu lepas, mama sekeluarga berpeluang balik kampung...bukan seronok lagi tapi 'beronok-ronok' macam kata JOZAN...nampaknya, abang pun macam tau2 je mama nak lama sikit kat kampung.....so, kami balik kampung hari Ahad dan kembali ke rumah pada Selasa....ok la tu, dua malam...bukan senang nak dpt lepak kat kampung sampai dua malam...

anak2 yg paling seronok...maklum jumpa dgn sepupu2 masing2....bolehlah main dan bergumpal, bergurau dsb...

anak2 dan anak2 buah...... 
kecoh rumah mak dibuatnya....yang besar2 nak main gamelah, nak tengok cd lah, tapi yang kecik pulak asyik nak mengacau..........

pada masa yang sama, Udin dah kemaskan 'bilik stor' belakang dapur.....wah, macam2 barangan nostalgia yg terkumpul........semuanya nostalgia belaka, mengingatkan mama dengan kenangan masa kecil dan 'muda2 ' dulu.....dari zaman kayuh basikal, zaman buat kuih baulu guna dapur kayu dan macam2 lagilah...


tu dia................deretan nombor2 plat motor dan kereta.  Yng plat SS8801 A tu motor ke atau kereta aruah abang ngah....yang lain2 tu semuanya motosikal termasuk VESPA aruah Pak Usu yang aruah abang ngah beli, iaitu JG 9456....sekarang tak tau pulak kemana pergi vespa tu....


Ha, yang ini pulak alat untuk pukul telur ngan gula bila mak nak buat kuih baulu.....

 
dan...jeng jeng jeng....yg ni pulak pasunya....mak masukkan telur dan gula dalam pasu ni lepas suruh mama atau idah pukul....lama, berjam-jam...selagi tak putih telur dan gula tu selagi tu lah kami buat bergilir-gilir...sekarang ni mak pun dah pandai pakai pemukul elektrik.....pakai oven....tak macam dulu2 semuanya manual....bakar baulu pun guna kayu api......tepung dan gula pulak nak kena jemur dulu...bulan puasa, kalau mak dah mula menjemur tepung dan gula, maknanya dah dekat nak raya la tu...orang dah mula sibuk buat kuih...selalunya kuih tradisi lah....cakap pasal kuih tradisi ni, teringat mama kat Notie...mak dia dulu ada terima tempahan sagu potong dan kuih yg putih dan bersira gula tu, tak ingat apa namanya...mama paling suka sagun potong....belum jumpa lagi kat mana2 kuih tu....mak Notie pun dah tak buat lagi........terasa rugi jugaklah kalau warisan org dulu2 tak dikekalkan...ha, amik ko Notie, balik kampung nanti cuba2lah korek rahsia camana nak buat kuih tu.....silap2 boleh buat bisnes juta2 tau...mama pun nak cuba buat kuih baulu yang lembut macam mak buat.....mana tau kalau ada rezeki, boleh bisnes baulu..hihi...




2 comments:

notie said...

Wah sayangnya pasu buat bahulu tu. Boleh pakai lagi lah. Tapi pemukul tu dah tak leh pakai.

Tu lah kadang bila berkumpul adik beradik aku, kita orang tercerita juga le memori lane zaman buat kueh dolu2. Rupanya mak aku dah start buat kuih tradisional tu masa akak aku yg tua lagi. Malahan kelakor je bila dengar cerita kak long aku sebab dia selalu ngelat dan selalu kena marah dgn mak aku manakala akak no 2 aku yg teliti dan rajin.

Lepas tu 2nd part time aku dan adik lelaki aku pulak setelah akak-akak aku kahwin. Masa tu buat kuih Deram dan sagun potong tu. Hah buat bahulu tu pun aku penah juga. Selalunya lepas sahur lah mengenjak telur dan gula sampai penuh pasu tu. Lepas tu mak aku buat bahulu gulung atau pun bahulu lapis. Pakai dapur kayu huhuhu sampai menangis kena asap tempurung kelapa. Huh nostalgia sungguh tu.

Sagun potong tu kena pakai dapur kayu lah sedap dan wangi. Memang takde kuih tu sekarang. Hari tu akak no 2 ada tercakap macam nak buat tapi acuan kuihnya tak tahu pada siapa. Acuan tu mak aku buat sendiri pakai tin minyak masak tau. Akak aku pulak nak cuba pakai dapur gas tapi dah acuannya tak jumpa emmm senyap je lah tu.

Kuih puteh bersira gula tu pun susah nak jumpakan. Padahal aku ingat mak aku cuma pakai tepung adun air je. lepas tu gentel panjang buat bunga. Susah juga nak membuat bunga. Lepas tu goreng dan jemur. dah kering baru sira gula. hah kalau tak salah kuih kering emmm betul ke namanya ek. Nanti tanya mak aku lah.

Adik beradik aku tak turuni kemahiran membuat kuih dari mak akulah. Ada takde pun menjahit seperti kak jal aku dan akak aku kat ampang ni. Yg pandai masak akak long aku tapi buat-buat kuih ni takde yg minat. Hah makan minat. hehehehe

mama aini said...

memang sayang kat pasu tu, tapi isi dalam dah 'berkarat' atau berdaki.....tak selera la nak guna lagi buat kuih, kalau buat hiasan kat luar rumah bole la...lagi pun dah retak sikit...kalau guna juga, bukan kat dalam pasu tu je telur kembang, kat lantai pun kembang sama....notie, ko risik2 la kat mak ko camane nak buat kuih sagun potong tu......kalau kakak ko minat, buat lasendiri jgk acuannya mcm mak ko buat.....tak pun guna je acuan2 yg ada kat pasaran..tak kisahla tak sama bentuk pun...hehe..aku ni ckp je..mcm senang je bunyinya......dengo kakak2 ko msti diorang bengang...ha kuih satu lagi tu, iyela, kuih tu namanya kuih kering..aku ada terjumpa resepinya tapi tak pernah cuba...nantila kalau dtg angin rajin aku, aku nak gak try buat kuih2 lama ni...mana tau kot dah malas nak ngajo krg, bole bisnes kuih..hehe.......

penatla notie, dr kecik ampai ke tua asyik gi sekolah je.....bosan. sejak akhir2 ini pulak, mcm2 kerja yg bukan2 kena buat.....banyak fail, banyak borang kena fill in.....silap2 boleh mati kena hempap fail tau......penat dah..kalaulah aku ni anak jutawan ke, bini jutawan ke, mau saje aku resign..dok rumah goyang kaki....tak yah nak pening2 kepala... hmmmmmmm.....sabo jelah